www.jemagalles.nl

Beroemde Nederlanders

^ < >

F.J. de Clercq Zubli, de weg naar binnen.

Positieve levensvisie

De uiterlijke gebeurtenissen waren voor Frida de Clercq Zubli een aanknopingspunt om over de gevoelens en de beweegredenen van mensen te schrijven. Vertrouwen in de goede intentie van elke lotswending stond daarbij voorop. 'Als de mens de liefdevolle bedoeling voelt van al wat tot hem komt, (dan) zal zijn geest als een vrije, sterke vogel opstijgen in het oneindige licht, waarvan de glans die van de stralendste zonneschijn verre te boven gaat.' Het boek 'De Blijde Stilte' werd bekroond als beste meisjesboek met een pedagogische strekking.

Schrijven met een bedoeling. Menig literator gruwt ervan. Toch is het pedagogische verhaal een van de sterkste opvoedkundige instrumenten die een leerkracht ter beschikking staan. Om dit instrument te kunnen hanteren is het op de eerste plaats van belang dat de leerkracht een beeld van de leerling heeft dat gebaseerd is op het wezen van het kind en niet zozeer op zijn uiterlijk gedrag. Daaraan ontleent het pedagogische verhaal ook zijn werkzaamheid. Het biedt aan het kind als het ware de mogelijkheid om zichzelf te ontmoeten. Ontmoeten kan nooit onder dwang, of zoals een ouder collega eens zij: 'Preken moet je laten. Dat is gif voor de kinderen.' Een pedagogisch verhaal moet mogelijkheden laten zien en dan beslist ook mogelijkheden hoe iets goed kan gaan. Wat dat betreft zijn de boeken van De Clercq Zubli doortrokken van een diepe positieve levensvisie.
>


^ < >

tekst, concept en werkwijze: Luc Ambagts
Beroemde Nederlanders
- een historisch onderdeel van jemagalles.nl -