www.jemagalles.nl

Beroemde Nederlanders

^ < >

Willem Pijper

Nieuwe muzikale structuur

Pijper keerde zich fel tegen navolging en imitatie. Niet alleen voor zijn leerlingen, ook voor zichzelf stelde hij hoge eisen. Van de a-tonale muziek, waarbij een tooncentrum behoedzaam werd vermeden, moest hij niet veel hebben. Schönberg had sloperswerk verricht. Dat was op zich een verdienste, maar nu was het tijd voor positieve prestaties. Pijper zocht zelf de uitbreiding van de expressiemogelijkheden in de polytonaliteit, het gelijktijdig gebruiken van verschillende tooncentra. Speel eens met de rechterhand alleen op de witte, met de linker alleen op de zwarte toetsen van de piano: bitonale muziek in C en Fis. Dat wat men gewend was na elkaar te horen -de overgang van de ene toonsoort naar de andere- plaatste hij boven elkaar. Hetzelfde deed hij met het ritme.

In zijn sonate voor twee piano's combineerde hij bijvoorbeeld een zesdelig ritme voor de ene partij met een vierdelig ritme voor de andere. ' ... wij oefenden ons op school reeds in het snel overzien, in samenvatten; en dat proces zal nog verder gaan, Symbolen van deze, van onze tijd zijn het telegram en de stenografie. ... Daarom is de pluritonalliteit een zuivere projectie van de geest dezer dagen. Een telegram induceert met vier vijf woorden gehele complexen ... Een pluritonale passage raakt op hetzelfde moment meerdere verdiepingen van ons bewustzijn aan.' Op zich achtte hij overigens het vraagstuk van de tonaliteit, het vraagstuk van de harmonieën van minder belang dan het zoeken naar een nieuwe muzikale structuur.

Uitgebreide herkenbare thema's waren in de muziek van Pijper niet te vinden. Hij vormde de muzikale structuur vanuit 'kiemcellen'. Zoals elk blad van de zonnebloem anders is dan het voorafgaande, maar toch een zonnebloemblad, zo was elke volgende muzikale frase nieuw, maar toch afkomstig uit de kiem. Het muziekstuk groeide vanuit een kort motief tot een organisch geheel. Dit was geen vinding van hemzelf. Pijper was wel degene die de kiemceltechniek tot ontwikkeling bracht. De kiemcel had bij hem niet alleen melodische of ritmische betekenis, ze fungeerde als klankcentrum. Pijpers muziek was beknopt en geconcentreerd (de derde symfonie duurt een kwartier) en kreeg vaak het predikaat intellectueel of verstandelijk.

Hij legde zich toe op het schrijven van absolute muziek, dat wil zeggen, muziek zuiver als klankkunstwerk. 'Een componist componeert alleen wat hij niet op andere wijze uitdrukken, meedelen kan.' Toch had hij ook belangstelling voor de combinatie met andere kunsten. Hij schreef en bewerkte liederen en hield zich veel met toneelmuziek bezig. Zijn opera 'Halewijn' werd onlangs ter gelegenheid van de honderdste geboortedag in verschillende steden uitgevoerd. Pijper noemde het een symfonisch drama. De muziek stond voorop. Het door zijn tweede vrouw geschreven libretto kwam op de tweede plaats.

Met Simon Vestdijk werkte hij lange tijd aan een ambitieus operaplan 'Merlijn', vol astrologische symboliek die vooral in de muziek zijn uitdrukking moest vinden. Gold Pijper als een van de knapste componisten van zijn tijd, voor Nederland was zijn rol als muziekpedagoog minstens zo belangrijk. Karel Mengelberg, Bertus van Lier en Rudolf Escher waren enkele van zijn leerlingen. Ondanks zijn sterke dwingende persoonlijkheid probeerde hij zijn leerlingen vrij te laten. Dat lukte niet altijd. 'Zoals de ouden zongen pijperen de jongen' werd een gevleugeld woord. Karel Mengelberg: 'Pijper is ons als leraar en als vriend onvergetelijk, onverzettelijk en onverbiddelijk als hij was tegenover halfslachtigheden en onwaarachtigheden, mild als hij kon zijn en waarlijk vaderlijk bezorgd, wanneer hij iets zag ontstaan dat hij als goed erkende.'

Niet iedereen was het met hem eens. Henk Badings vertelde in een interview hoe hij eens twee bladzijden uit een partituur aan Pijper ter beoordeling voorlegde. Een in zijn ogen erg slechte en een die toonde wat hij als componist in zijn mars had. Pijper koos de eerste. Ze hebben elkaar daarna niet veel meer gesproken.
>


^ < >

tekst, concept en werkwijze: Luc Ambagts
Beroemde Nederlanders
- een historisch onderdeel van jemagalles.nl -