![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() Kees Ambagts Versus Roger Raveel
Ze ging het tuintje binnen, kwam er weer uit en zei: "Het doet me aan iemand denken..."
In de loop van de jaren zijn er allerlei schilderijen bijgekomen. "Van eigenlijk veel echtere kunstenaars," dacht ik lange tijd. Aan de muur hangt werk van Branka Peroševiç, Rik de Ridder, Kate van der Kolm. Vader hangt daar met zijn tuintje tussen. En toen kwam Hanneke van der Werf op bezoek. Ze ging het tuintje binnen, kwam er weer uit en zei: "Het doet me aan iemand denken, een Belg. Hoe heet die ook alweer? Iemand die ook de dingen zo naast elkaar kon zetten, zodat ze op zichzelf staan. Dat je eigenlijk niet weet of het een abstract vlak is dat je ziet, of toch een witte muur." Dat was de eerste kunsttheoretische verhandeling die ik over het werk van mijn vader hoorde. Twee dagen later zat ik te lezen en te kijken in het boek: Roger Raveel, Roland Jooris e.a., Venlo 1981.
Voor Raveel is schilderen een middel om het leven om zich heen beter te begrijpen. Hij maakt geen onderscheid tussen schilderachtig en niet schilderachtig. Alles is waard om geschilderd te worden, zowel de boom als de paal, zowel de bakstenen muur als de betonnen muur. Hij schilderde dus, zoals hij zelf zei:" ..dat fietskarretje, die theepot, betonnen muurtjes, enzovoort." Heel het denken van Raveel is uit het direct en onbevangen waarnemen van de werkelijkheid gegroeid. Ontleend aan: Roger Raveel, Roland Jooris e.a., Venlo 1981
Ze waren tijdgenoten. Mijn vader trok ook in het huis van zijn ouders. De schilderswinkel werd meestal beredderd door mijn moeder, Riet Havermans, met wie hij in 1950 trouwde. En het behangselpapier? Daar tekenden wij, zijn kinderen, op, dat wil zeggen op de resten. Hij was als huisschilder in de weer om kozijnen en deuren te schilderen, plafonds te witten, kamers te behangen.
Die achtertuin heeft mijn vader dus twee keer geschilderd. De witte muur, de regenton, het afdakje, dat heeft hij allemaal met de kwast wit, groen en zwart gemaakt voordat hij het met penseel op het doek bracht. Luc Ambagts, Deventer 2005
- een historisch onderdeel van jemagalles.nl - |