Willem Pijper
Muziekleven weer in beweging
De geschiedenis van de Europese muziek was voor alles een
geschiedenis van harmonieën. Vernieuwing in de muziek ging
vaak gepaard met verandering van de harmonische inzichten. De
betekenis van majeur, mineur, van een bepalende toonsoort werd
niet losgelaten tot men in de vorige eeuw het spoor bijster
raakte. Talrijke en onverwachte modulaties (overgangen naar
andere 'thuisaccoorden') waren nodig om aan het stuwende
gevoelsleven in de romantiek uitdrukking te geven. Hoe men het
huis van de tonaliteit ook verbouwde, het bleef één huis. De
harmonische structuur op zich, die eeuwenlang een houvast was
geweest werd als een belemmering ervaren. De stem van de
grondtoon in de muziek werd die van een dwingeland waaraan men
wilde ontsnappen. Aan dromend, degelijk Nederland leek die
worsteling ongemerkt voorbij te gaan. Wat er in het begin van
deze eeuw in Nederland gecomponeerd werd was vaker imitatie
dan origineel; vastgeroest in goedbedoelde navolging van de
Duitse romantici. Maar muziek is beweging! De man die het
Nederlandse muziekleven weer in beweging bracht was Willem
Pijper.
U kunt deze tekst ook in een geheel bekijken.
|